Direktlänk till inlägg 3 februari 2012

..... Och så fick jag vända hemåt igen!!!!

Av agneta henriksson - 3 februari 2012 15:08

.....Startade 8.00 i morse resan neråt, när jag hunnit nästan fram till jokkmokk ringer arr. för PM och säjer att de ställer in pga...... KYLA!!!!! Jag frågade om jag hört rätt????? Och påpekade att detta var väl ett mästerskap för polara raser, så hundarna borde ju fixa detta utan problem, min temp.mätare i bilen hade under resan pendlat mellan -20-  -35C.

 ..... Och jag som trodde detta var ett mästerskap för bara de polara raserna...... och de om nån borde väl klara lite kyla?????????

Arr. sa att det delvis också var pga att skidåkarna får så kallt..... men inte vet jag.... de skidrar ju med och rör på sig hela tiden.... värre borde det väl vara för de som kör släde i så fall...... Men jag anser ju att det finns kläder för alla väder, de som fryser får väl klä på sig extra ovanför sina tävlingsdressar, svårare än så borde det ju inte vara.

Det handlar ju inte om några långa distanser man skulle kört på denna tävling, och det är ju upp till var och en att avstå om man vill pga kylan. Men jag anser att en polarhund ska vara så pass pälsad så den klarar lite minusgrader...... sen är det ju upp till föraren hur köldtålig denna är.


I Nornäs/ SHAM förra året gjorde det en bra lösning, eftersom det var mer riktigt kallt på natten (-40C) och tidig morgon.... de senare la starten, det tycker jag var bra gjort av arr., temperaturen dagtid höll sig på -30C. Men att ställa in..... det köper jag inte.


Och i södra Finland förra helgen när jag var ner på tävling så höll det sig åxå kring -30C hela helgen, men det var inte ens prat om att ställa in, bara tuta och kör..... därnere har de dessutom en hög luftfuktighet från havet som gör kylan mera märkbar än vi har i vårt torra klimat.


Man har ju satsat tid och pengar, och tagit ledigt från jobb för att åka på tävlingen, samt hunnit halvvägs ner i förmiddags, så detta gräver ett stort hål i säsongens budget..... för att inte ens få tävla.


Nå, nog om detta..... besviken är jag i alla fall. Och lite kyla har ingen dött av..... då hade alla som genomför finnmarklöp, iditarod osv legat i graven; människa som hund.


Och slutligen som min farmor alltid sa; finns inge dåliga väder, bara dåliga kläder.


 
 
Ingen bild

Annica

3 februari 2012 21:18

Ja fy f-n säger ja bara, vi som var så laddade och hade packat ner yllisarna.....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av agneta henriksson - 1 juli 2013 18:53


Äntligen...... lyckades Atle ta sitt sista cacib i gällivare på internatioonella 30 juni. Så fin killen kan nu titulera sej. NO UCH, FI UCH, CIB Breda Blickens Atle   ...

Av agneta henriksson - 1 juli 2013 18:47


Heavy och Rajja var med mej på en nationell uställning i norge. Var i valet och kvalet om jag skulle idas släpa med mej Heavy eftersom han blev klar i norge sist, men bestämde att det kunde vara kul för Rajja med ressällskap. Dagen gick riktigt bra: ...

Av agneta henriksson - 1 juli 2013 18:23

En ny valp har flyttat in på kenneln. "Spring"  från Ylajärvis kennel- Malin Sundin. Hoppas på ett blivande komplement till Axa när han vuxit till sig och blivit nog stor att jobba. Han kom upp med Malin lagom till SPHK i Piteå, det var ju himla sk...

Av agneta henriksson - 12 april 2013 09:45

Alla hundar ligger resten av våren i hårdträning inför REKÄ till nästa vinter, både för team och led. Nedan Axa i singelled     Nedan Freyja i singelled     Nedan Ask premiär på led, först med nippe och sen med Freyja i par      ...

Av agneta henriksson - 12 april 2013 09:33

Lapicum Big Boy- "Boss" e: Kölshers Gizmo u: Oumiak´s Betty Boop           Ljusvattutjärns Nordiska Skirner- "Skipp" e: NO UCH, FI UCH Takoda C´Fats Domino u: Mishawum´s Tecocalli Bowl- "Phoenix"         ...

Ovido - Quiz & Flashcards