Alla inlägg under februari 2012

Av agneta henriksson - 26 februari 2012 18:23

"Myror i brallan" far & dotter skötte sig nästan exemlariskt på arbetsprovet. Saanas duktiga och rutinerade ledarhundar lotsade dem genom testet till resultaten, REKÄ1/YLÄ= excellent.

Atle fick därmed hem sin FIUCH-rosett   och Freyja kan ansöka om WCC.

Av agneta henriksson - 24 februari 2012 12:34

Hmm, det som alltid brukar strula på mina resor, men nu har allt strulat sej före avresa. Jag har åkt på infulensan och varit riktigt dålig hela veckan, till råga på att har jag hostat sönder ryggen. Iza har skadat tassen och kan inte följa med som ledarhund och andra ledarhunden Allit har börjat löpa, och löptikar får inte delta på arbetsproven. Och av förklarliga skäl följer då inte Anna med heller som skulle ha kört denna gång, så det blit lång resa att köra själv. Så inge ledarhundar och ingen förare/handler och inget ressällskap, vad göra?????


"Det löser sej sa han som sket i vasken".....  finns ett uttryck som stämmer bra.


Jag akutkontaktade Saana på Arctic Power kennel som jag köpt Axa av, och frågade om hon kunde tänka sig att ta med två av mina på en extra runda med hennes ledarhundar på REKÄ, och det kunde hon :) Då var ju ledarhundar, förare/handler löst, för jag hade nog haft svårt att köra med min förkylning och dåliga rygg. Återstår dock att se hur det går att köra ihop 4 hundar som inte känner varann på ett arbetsprov, dessutom har jag denna gång med mig mina två hundar, Atle och Freyja,  som har "myror i brallan", lite svårt för att vara stilla, tysta och uppföra sig exemplariskt:)) Men sköter de bara sej i övrigt genom hela testet så borde de ju iaf klara en 2a är min förhoppning.


Och till och med ressällskap har jag nu hittat, Marielle följer med på min fram & tillbaka/ över dan resa. Om man nu kan kalla det så.... 170 mil borde trippen visa vid hemkomst. Åker fredag kväll och beräknar att vara hemma lördag sen kväll/natt. Så nåt sovande blir det inte!


Hoppas bara att Iza kryar på sig och kan följa med på nästa resa....



Av agneta henriksson - 3 februari 2012 15:08

.....Startade 8.00 i morse resan neråt, när jag hunnit nästan fram till jokkmokk ringer arr. för PM och säjer att de ställer in pga...... KYLA!!!!! Jag frågade om jag hört rätt????? Och påpekade att detta var väl ett mästerskap för polara raser, så hundarna borde ju fixa detta utan problem, min temp.mätare i bilen hade under resan pendlat mellan -20-  -35C.

 ..... Och jag som trodde detta var ett mästerskap för bara de polara raserna...... och de om nån borde väl klara lite kyla?????????

Arr. sa att det delvis också var pga att skidåkarna får så kallt..... men inte vet jag.... de skidrar ju med och rör på sig hela tiden.... värre borde det väl vara för de som kör släde i så fall...... Men jag anser ju att det finns kläder för alla väder, de som fryser får väl klä på sig extra ovanför sina tävlingsdressar, svårare än så borde det ju inte vara.

Det handlar ju inte om några långa distanser man skulle kört på denna tävling, och det är ju upp till var och en att avstå om man vill pga kylan. Men jag anser att en polarhund ska vara så pass pälsad så den klarar lite minusgrader...... sen är det ju upp till föraren hur köldtålig denna är.


I Nornäs/ SHAM förra året gjorde det en bra lösning, eftersom det var mer riktigt kallt på natten (-40C) och tidig morgon.... de senare la starten, det tycker jag var bra gjort av arr., temperaturen dagtid höll sig på -30C. Men att ställa in..... det köper jag inte.


Och i södra Finland förra helgen när jag var ner på tävling så höll det sig åxå kring -30C hela helgen, men det var inte ens prat om att ställa in, bara tuta och kör..... därnere har de dessutom en hög luftfuktighet från havet som gör kylan mera märkbar än vi har i vårt torra klimat.


Man har ju satsat tid och pengar, och tagit ledigt från jobb för att åka på tävlingen, samt hunnit halvvägs ner i förmiddags, så detta gräver ett stort hål i säsongens budget..... för att inte ens få tävla.


Nå, nog om detta..... besviken är jag i alla fall. Och lite kyla har ingen dött av..... då hade alla som genomför finnmarklöp, iditarod osv legat i graven; människa som hund.


Och slutligen som min farmor alltid sa; finns inge dåliga väder, bara dåliga kläder.


Av agneta henriksson - 2 februari 2012 21:01

....Släden har fått sitta kvar på taket sedan förra helgen, likaså all packning i bilen. Bara att fylla på med hundmat, och extra kläder eftersom de lovat svinkallt hela helgen.


Blev att ändra deltagande hundar i spannet i sista sekund, de här löpen ställer allt till det när man minst vill det.

Johannas Frosti blir kvar hemma pga detta. Istället får Freyja följa med,det blir premiärtävling för hennes del.


Så 4an jag startar med blir:

Brage-Axa

Atle-Freyja


Ska bli spännande att se hur Freyja sköter sig, hon har ju inte varit med på så många resor tidigare, bara två gånger på utställning. Ja, egentligen har jag ju tre hundar med i spannet som egentligen inte har mycket till tävlingrutin, två av dem på led, så hoppas de uppför sig och gör vad jag tänkt att de ska..... enda som har lite rutin är ju Atle i sin position.


Börjar rulla i morgon bitti, och på vägen neråt stannar jag till hos Annika och Uffe på Nybygget och en väntande middag, mumma!!! :) Alltid full service när man kommer förbi :))

De är mitt obligatoriska kaffe/mat stopp eller övernattning ibland på mina resor neråt landet, och trevligt är att träffas när möjlighet finns. Annika följer denna gång med som handler åt mej,Johanna blir kvar hemma på jobb.




Skapa flashcards