Alla inlägg under maj 2012

Av agneta henriksson - 31 maj 2012 17:25

   

  Tre små gråvita pojkar blev det!

Av agneta henriksson - 31 maj 2012 17:09

Nyligen anländ till nya hemmet. Och lek 2 veckor senare med Saivo.

     

Av agneta henriksson - 20 maj 2012 13:53

..... glömde ju skriva i bloggen om Bjurholm att de eminenta fotograferna var Annika och Ellinor.


Då var Piteå överstökad, var lite i valet och kvalet om jag skulle åka eftersom axa tillhör sibirisk naken hund just nu och Freyja tuggat av sej pälsen på båda skinkhalvorna :(

Men jag fick erbjudande om ressällskap och då är det ju klart att man åker, Viktoria frå Gällivare följde med på dagstrippen, som för min del startade av att klockan ringde kl.03.00, och slutade vid 20.00 på kvällen.

Alltid roligt med ressällskap och tid till intressant pratstund.


Atle slutade som BIM för dagen med EX och CK, Freyja fick EX och Axa fick GOOD, kan väl säja att damerna bytte plats i kritik från förra helgen då Axa fick EX med CK och Freyja GOOD. Tänk så olika domarna dömer......

Men jag har blivit ganska härdad genom åren, ena dagen kan de bli BIR och nästa dag få lägsta betyg, SUFF. så man vet aldrig hur det går.

Trodde väl att Atle skulle ha en viss chans i går, eftesom denna domare dömt fram han till BIM i Finland förrförra året. Men Axa som hon då gillade som junior och gav reserv-certet till, föll henne inte alls i smaken igår.


Måste även göra en dementi angående nästa helg då jag planreat att åka till Kemi/grupputställning. Visade sig att jag missat det där Ö:et som stod med i namnet..... KEMIÖ. Och när jag gick in på sidan för utställningen för att titta antal sh som var anmälda samt tidtabell, så blev jag lite undrande eftersom det bara var 6 sh anmälda, varav 3 var mina. Skumt tänkte jag, eftersom det alltid brukar vara kring 20-30 sh på grupputställningarna i Finland. Nå jag letade vidare på sidan för att hitta vägbeskrivning till platsen, och klickade på kartan. Kände inte igen mig och zoomade ut.... och zoomade, och zoomade, för att hitta anslutningsvägen från Haparanda. Men vid  många utzoomningar visade det sig att Kemiö, låg i södra Finland. Så det blev att ställa in den resan!!!!!!

Tänka vad ett litet Ö kan göra stor skillnad. Nå ingen av mina är i päls för en resa heller, så nu tänker jag göra ett break över hela juni, inge utställningar alls. Eftersom det förhoppningsvis kommer att bli fullt upp med valpar, dessutom så ska jag bli mormor på riktigt, min dotter är beräknad att få barn i mitten av juni, så inte vågar jag åka nånstans då, gäller att vara jour om jag skulle behövas.

Tre förlossningar på en månad..... PUH!!!!! Hoppas bara allt går vägen.


Av agneta henriksson - 14 maj 2012 19:21

En fin bild på Junkkvalls Saivo, min pappas hund. Som jag brukar ta med på utställning ibland, men jaga det får nån annan göra.

 

Av agneta henriksson - 14 maj 2012 18:12

Helgen gick ganska bra:)

Otroliga 71 st sibbar var anmälda varav hanarna stod för drygt 1/3, nån över 20 tror jag d var.

Jag hjälpte även till att ställa en unghundshane åt Camilla/Wild Tribe som för dagen fick ett EX med CK.


NOUCH & FIUCH Breda Blickens Atle- "Atle" ställdes i Championklass, han var med mest på skoj, eftersom han redan är fullcertad i sverige, och har två sphk cert sen tidigare. Han fick EX.1 och slutade som BHK2, han blev slagen pga svansen, som han ju håller för högt allt som oftast.


Arctic Power Storm Warning- "Axa" Även just nu tillhörande "sibirisk nakenhund" eftersom all päls trillade av henne just innan utställningen. Hon ställdes i BK och fick EX med CK, btk 4.


CIB NOUCH & FIUCH Bedarra M`M M`M Good- "Amber" ställdes i CK, eftersom hon åxå är fullcertad i sverige. Hon har sen tidigare 3 sphk CK men behövde ytterligare ett sedan de nya meriteringreglerna trätt i kraft i årsskiftet. Så hon fick följa med trots att hon börjar bli lite rund om magen/dräktig - ej fet:)) Hon fick sitt EX med CK som hon behövde.


Chiliways Freyja- "Freyja"var åxå med och ställdes i UK och fick kritiken GOOD, domaren tyckte hon var lite för kraftig och gav ett tungt uttryck, och tja..... i den samligen som brukar finnas och fanns på lördag på SPHK utställning så skilde hon sig lite från mängden :))) Men mycket dock pga hennes (valp)päls som hon inte släppt än. Far och dotter/ Atle och Freyja var troligen de enda hundarna på utställningen som än hade vinterpälsen i full volym. Och som ni ser på foton nedan- alltid i rörelse och aldrig stilla- alltid på G!!! (myror i brallan vid stillastående)

 

..... lite samma kropps språk och uttryck, eller!!!!!   

Nedan Lite fler bilder på Freyja i rörelse & stående

   

Och Axa i  rörelse & stående nedan

     

Och ett foto på Amber nedanför

Och en rolig bild på Atle som avslutning, undra vad han ser utanför ringen.

 

   

 Med på resan denna gång var Elli med sin a.m.-Loke som fick ett VG.


Och Annika med sina sh hanar, som ställdes för första gången i sitt liv. 5 åringen - Jack fick VG och

Veteranen - Gizzmo gick vidare i Vet.Kl som etta i konkurrens med 4 andra och blev BIR-Veteran samt BIS-Veteran

Dessutom gjorde även Annika debut i utställningsringen- och vilken debut det blev....

Grattis!!!!


Nu är iaf både Amber och Atle mer eller mindre färdigställda i SVE/NO/FI, det enda som återstår för Atle blir ev att försöka jaga ett svenskt och ett norskt eller finskt Cacib. Han har ju redan ett norskt och ett finskt men det är för samma domare. Får se om jag ids med detta.......................





Av agneta henriksson - 7 maj 2012 10:44

Både Gaia och Amber är nu parade för ett tag sedan, de börjar närma sig halvvägs i dräktigheten.

Verkar som att det denna gång tagit sig och blir valpar på kenneln:)

Men än är det för tidigt att definitivt säja säkert.


Till helgen som kommer är det dax för sphk/nn utställning i Bjurholm. Anmälda är atle, amber, axa, feryja.

Alla fyra får ju tävla om certifikatet eftersom de fått godkända WCC/arbetsprov i Finland, dock är ju både Atle och Amber fullcertade sedan tidigare, och atle har även sphk cert sen tidigare som de nya meriteringreglerna kräver. Men Amber skulle behöva ett ck, som är godkänt/kvalficerande för henne som övergångregel till att kunna kvittera ut SE UCH. (Ja, och så måste de ju klara dragmeriteringen åxå, och med de svenska tokreglerna, så¨handlar det ju bara om vansinneshastigheter i konkurrens mot de elitsatsande, och det är ju ganska idiotiskt och svårt att uppnå. Tacka vet jag finska dragproven, som vill ha andra kvaliteer i sina arbetande hundar än bara tokspring...) 


Även fast alla hade kunna ställas i bruksklass, har jag av praktiska skäl valt att anmäla dem i olika klasser, för jag kan ju inte spring med flera hundar samtidigt i ringen :)

Tur att det går att göra så och ändå tävla om certifikatet.


Till nästkommande helg bär det av till Piteå nat. med Atle, Axa, Freyja för en finsk domare som tidigare iaf gillat mina hundar:)


Och helgen därpå åker samma hundar till Kemiö/grupp, en chansning för helt okänd domare för mej.


Nedan lite vårbilder på mina ungdomar Freyja och Heavy på träning att gå i led:)

Första bilden Freyja till vänster med Allit i par och Nippe och Gaia i wheel

Andra bilden Heavy till höger med Axa i par och pappa Atle i wheel

   


Av agneta henriksson - 7 maj 2012 10:36

Jaha, då var det i går/söndag dags för den nervösa ögonlysningen av hundarna på kenneln, det är ju nästan två år sedan de sist blev lysta. Och vi har en ögonlysare som kommer upp en dag per år till gällivare via nnkk, som man kan boka in sig på. Detta underlättar ju enormt, att slippa åka hela vägen ner till öjebyn.


Omlysning/ tidigare lysta ua, som följde med var:

Atle, Amber, Gaia, Dante, Axa

alla 5 gick igenom med UA/ok


Nylysning/ungdomar:

Freyja, Heavy

Som åxå blev lysta ua/ok.


Puh..... va skönt. Alltid nervöst att göra detta. Då är det bara att fortsätta att tuta och köra då.... :)

Ovido - Quiz & Flashcards